четверг, 14 июля 2022 г.

მეორე უცხოური ენა (რუსული) - სტანდარტი (საბაზო საფეხურზე)






***

2. მეორე უცხოური ენა საბაზო საფეხურზე


შესავალი

სტანდარტში შედეგებისა და სამიზნე ცნებების სახით განსაზღვრულია გრძელვადიანი მიზნები.

შინაარსი აღიწერება საგნობრივი ქვეცნებებისა და თემატური ბლოკის/თემების სახით.

შედეგების მიღწევის ინდიკატორები მიგვითითებს, თუ რა უნდა შეფასდეს სწავლა-სწავლების პროცესში სასწავლო თემის ფარგლებში.

სტანდარტის შედეგები
სტანდარტში გაწერილ თითოეულ შედეგს წინ უძღვის ინდექსი, რომელიც მიუთითებს საგანს, სწავლების საფეხურსა და სტანდარტის შედეგის ნომერს; 
მაგ., IIუცხ.საბ.1.:
  • „IIუცხ“- მიუთითებს მეორე უცხოურ ენას; 
  • „საბ“ - მიუთითებს საბაზო საფეხურს; 
  • „1“- მიუთითებს სტანდარტის შედეგის ნომერს. 



ქვეცნებები სამიზნე ცნებების მიხედვით

სამიზნე ცნება

ქვეცნებები, ქვესაკითხები

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ჟანრი

 

კომუნიკაციის სიტუაციური მახასიათებლები -

 

კომუნიკაციის მიზანი, მონაწილეები, თემა, ადგილი და დრო;

წერითი კომუნიკაციის  ჟანრები

 

·       პრაგმატული ტექსტები (მაგ. განრიგი/პროგრამა, გზის მარშრუტი, აფიშა, ანონსი,  და სხვ.);

·       კორესპონდენცია (მაგ., ღია ბარათი, მეგობრული წერილი,   გზავნილი);

·       საინფორმაციო-შემეცნებითი ტექსტები (მაგ., ცნობარი, ანოტაცია, ბუკლეტი, პოსტერი, ბროშურა  და სხვ.);

 

ზეპირი მეტყველების ჟანრები -

 

·         დიალოგი, ინტერვიუ, რეპორტაჟი, პრეზენტაცია, ზეპირი განცხადება, დისკუსია, ყოფით-საინფორმაციო რადიო ან ტელეგადაცემა (კულინარული, ამინდის პროგნოზი  და სხვ.).

ტექსტის სტრუქტურა

 

·           მაორგანიზებელი ვერბალური და არავერბალური ელემენტების განლაგება (მაგ., სათაური, ქვესათაური, აბზაცი,  რუბრიკა, ილუსტრაცია, სქემა, ლოგო);

·         სასვენი ნიშნები;

·         ვიზუალური ეფექტები (ილუსტრაციები, ტიპოგრაფიული მინიშნებები - დახრილი, წვრილი/მსხვილი შრიფტი, ხაზგასმა).

 

არავერბალური  კომუნიკაციის საშუალებები

·      ინტონაცია, მახვილი, პაუზა, ხმის ტემბრი, მეტყველების ტემპი (ზეპირ ტექსტში).

 

სტრატეგიები

·         კითხვის, მოსმენის, ლაპარაკის და წერის სტრატეგიები.

 

 

 

 

 

 

 

სამეტყველო ქმედება

 

 

ფუნქციური სამეტყველო ქმედებები:

 

ინტერაქცია სოციალური ურთიერთობისას

·         ვინმეს/საკუთარი თავის  წარდგენა; დახმარების თხოვნა, კეთილი სურვილის გამოხატვა; ტელეფონზე ინტერაქცია (ზარზე პასუხი, თანამოსაუბრის ვინაობის  დადგენა, მობოდიშება, დალოდების თხოვნა, საუბრის დასრულება; მადლობის გადახდა), ფამილარული და თავაზიანი მიმართვის ფორმები;

ინტერაქცია ინფორმაციის მოსაპოვებლად

 

 

·       პირადი და სხვისი მონაცემების გაცვლა: ეროვნება, სადაურობა, საცხოვრებელი ადგილი, მობილური ნომერი, დაბადების თარიღი; რაიმე საგნის/პიროვნების შესახებ (რა არის, ვინ არის);

 

 

ინტერაქცია ემოციებსა და გრძნობებზე

·         სიხარულის, სიამოვნების, ბედნიერების განცდის გამოხატვა; მოწყენილობის, სევდის გამოხატვა; დამშვიდება; შიშის, ფიზიკური ტკივილის გამოხატვა; აღფრთოვანების გამოხატვა; გამოხატვა იმისა, თუ რა გირჩევნია; კმაყოფილების/უკმაყოფილების გამოხატვა;

ინეტრაქცია შეხედულებებისა და დამოკიდებულების შესახებ

·         საკუთარი თვალსაზრისის გამოხატვა; დადასტურება ან უარყოფა; გამოხატვა იმისა, რომ რაიმე იცი ან არ იცი, შეგიძლია/არ შეგიძლია; გამოხატვა იმისა, რომ რაიმე გახსოვს ან დაგავიწყდა; რაიმეს შეხსენება; საკუთარი სურვილების, მსგავსების/ განსხვავების, მეტობის/ნაკლებობის აღნიშვნა);

ინტერაქცია ქმედებებსა და საქმიანობებეზე

·         ბრძანების ან ინსტრუქციის მიცემა; დახმარების თხოვნა; შეკვეთის მიცემა; თხოვნაზე პასუხის გაცემა ყოყმანით, დათანხმებით, უარის თქმით; რაიმეს გაკეთების თხოვნა/ შეთავაზება; შეთავაზებაზე დადებითი ან უარყოფითი პასუხის გაცემა; რჩევის მიცემა; გაფრთხილება; გამხნევება; ნებართვის თხოვნა/მიცემა; აკრძალვა; დამუქრება; დაპირება; საყვედურის მიცემა);

დროისა და სივრცის შესახებ

·         დროის მონაკვეთების აღნიშვნა; დროში - აწმყოში, წარსულსა თუ  მომავალში - ლოკალიზება; დასაწყისის, დასასრულის აღნიშვნა; განმეორებადობის, ხანგრძლივობის, სიხშირის აღნიშვნა; სივრცის შესახებ ადგილის/ადგილმდებარეობის აღნიშვნა; მანძილის დაზუსტება; მოძრაობის აღნიშვნა);

ლოგიკური კავშირების გამოხატვა

·         (მიზეზი, შედეგი, მიზანი).

 

 

 

 

 

ენობრივი საშუალებები

 

ლექსიკა

 

·      სემანტიკური კავშირები - სინონიმები, ანტონიმები, ომონიმები, ლექსიკური  ბუდეები (მაგ., პური, მეპურე, საპურე);

·      შესიტყვებები, ფრაზეოლოგიზმები;

·      სიტყვები და შესიტყვებები დროითი, სივრცითი, რაოდენობრივი, თვისებრივი მოცემულობებისა და  ლოგიკური კავშირების გამოსახატავად;

 

გრამატიკა

·         ფონეტიკა 

·         ორთოეპია

·         მორფოლოგია

·         მართლწერის საკითხები

·         სინტაქსი

 

 

 

სტრატეგიები

·         ლექსიკის და გრამატიკის სწავლის სტრატეგიები

 

 

კულტურათა დიალოგი

სოციოკულტურული  რეალიები

 

მაგ., ზნე-ჩვეულებები, ადათ-წესები, ქცევისა და მეტყველების ეტიკეტი;

 

კულტურული არტეფაქტები

 

მაგ., სიმღერა, სპექტაკლი, სახვითი ხელოვნების ნიმუში, ფილმი, პოეზიის ნიმუში;

 

ენაში აღბეჭდილი სამყარო

მაგ., კომპოზიტები, ანდაზები, მყარი შესიტყვებები, ფრაზეოლოგიზმები.


ძირითადი თემატური ბლოკები და სასწავლო თემები

თემატური ბლოკებში წარმოდგენილია ის სავალდებულო შინაარსობრივი საკითხები, რომლებიც ითვალისწინებს მოსწავლეთა ასაკობრივ ინტერესებსა და მოთხოვნებს და შეესაბამება ენობრივი ცოდნის მოცემულ დონეს.

I. თანატოლების ცხოვრება (მაგ., ოჯახი, სამეგობრო წრე, ფასეულობები, ყოველდღიური საქმიანობები, არდადეგები, მოგზაურობა, ემოციები, ინტერესები, ჰობი, სპორტი, დაბადების დღე, ახალი წელი, მარშრუტი, ამინდი, გარეგნობა, ჩაცმულობა, გართობა, განათლება);

II. ადამიანი და ბუნება (მაგ., ქალაქი და სოფელი, ბუნებრივი მოვლენები, ამინდი, ცხოველთა სამყარო, გეოგრაფიული ცნობები);

III. ცნობები სამიზნე ქვეყნის შესახებ (მაგ., დღესასწაულები, ეროვნული კერძები, ცნობილი ღირსშესანისნაობები, ცნობილი ადამიანები, ლეგენდები, არტეფაქტები).

სასწავლო თემების ფარგლებში შედეგების მიღწევის ინდიკატორები

სტანდარტის ზოგადი კრიტერიუმები დაკონკრეტდება ცალკეულ თემაში წარმოდგენილი შინაარსის გათვალისწინებით.
 


შედეგების მიღწევის ზოგადი ინდიკატორები -

ნებისმიერი თემის ფარგლებში მოსწავლემ უნდა შეძლოს:

 

ჟანრი (IIუცხ.საბ.1,2,3,4,5)

·         მოსმენა/კითხვა/ მოსმენა-ყურება  - განსახილველ  თემატიკაზე კონკრეტული წერილობითი/ზეპირი  ჟანრის ტექსტებზე დაყრდნობით მოსასმენი/საკითხავი ამოცანების გადაჭრა სათნადო სტრატეგიების გამოყენებით;

·         წერა/წერითი მეტყველება - ნაცნობ თემატიკაზე წერილობითი ჟანრის ტექსტების შექმნა სათანადო სტრატეგიების გამოყენებით: სტრუქტურული მახასიათებლების დაცვა,   მიზნის შესაბამისად აზრის თანმიმდევრულად ჩამოყალიბება (ქრონოლოგიური, სივრცითი თუ ლოგიკური კავშირების გამოკვეთა  მარტივი ენობრივი საშუალებების  გამოყენების გზით);

·         ლაპარაკი/ზეპირი მეტყველება - ზეპირი  ჟანრის ტექსტების  (მაგ, ინტერვიუ, დიალოგი, პრეზენტიცია) მახასიათებლების დაცვით ნაცნობ თემატიკაზე  გასაგებად და თანმიმდევრულად ლაპარაკი საკომუნიკაციო სიტუაციის შესაბამისი არავერბალური  კომუნიკაციის საშუალებებისა (ინტონაციის, მახვილის, პაუზის, მიმიკა-ჟესტიკულაციის) და სტრატეგიების  გამოყენებით;

·         ინტერაქცია - ნასწავლ თემატიკაზე ზეპირ თუ წერილობით ინტერაქციაში მონაწილეობა, ინტერაქციის სტრუქტურირება - ინტერაქციის წამოწყება, ინტერაქციაში თანმიმდევრულად ჩართვა, ინტერაქციის დასრულება;

სამეტყველო ქმედება  (IIუცხ.საბ.2,3,4,5)

·         ნაცნობ  საკომუნიკაციო სიტუაციაში  ფუნქციური სამეტყველო ქმედებების მიზნობრივად    განხორციელება სათანადო ნასწავლი გამონათქვამებისა და ლექსიკურ-გრამატიკული ცოდნის  გამოყენებით;

ენობრივი საშუალებები (IIუცხ.საბ.1,2,3,4,5)

·         სათანადო სტრატეგიების გამოყენებით თემაში ნასწავლი ლექსიკური თემატიკისა და გრამატიკული  საკითხების ცოდნის ფუნქციურ კონტექსტებში მართებულად გამოყენება;

კულტურათა დიალოგი (IIუცხ.საბ.5)

  • თემაში შესწავლილი კულტურული და სოციოკულტურული თავისებურებების  წარმოჩენა და  გაზიარება.

 




დანართები - საშუალო საფეხურის ენობრივი შინაარსი ენების მიხედვით

რუსული ენა



1. Грамматика

1.1. Фонетика

Соотношение звуков и буквГласные и согласные звукиТвердые и мягкиезвонкие и глухие согласныеСловослогУдарение и ритмикаТипы интонационных конструкцийзаконченное высказываниеспециальный вопрособращениепросьбаобщий вопрос,  сопоставительный вопрос с союзом «а», оценка.

1.2. Словообразование

ПонятиеобосновесловаОсновасловаиокончаниекореньсловасуффикспрефикс.

Морфологический способ словообразованияРаспознавание минимально ограниченного числа словообразовательных моделей (учитель— учительницаиностранец— иностранкагородскойчитать — прочитатьрусский — по-русскиСуффиксёнок-/-онок и его роль враспознавании словообразовательных моделей (кошка-котёноккорова-телёнокволк-волчонок)

Лексико-семантический способ словообразования (напримере ограниченного количества примеровпредлагаемых материалами используемого учебника).

1.3. Морфология

Имя существительное.

Одушевленные и неодушевленные имена существительные.

Нарицательные и собственные имена существительныеСобственные имена существительные для обозначения имениотчествафамилиигеографические названияназвания книгфильмовспектаклей.

Существительные мужскогоженскогосреднегообщего рода (словаобозначающие профессиирод деятельностисферу интересовврачполитикколлекционер). Род несклоняемых имен существительных.

Число имен существительныхСуществительныеимеющие форму только единственного или только множественного числаконкретные и вещественные.

Система падежей в русском языке.

Значение и употребление падежей

Именительный падеж:

  •    Лицо активного действия
  •    Название лицапредмета;
  •    Обращение;
  •    Наличие предмета;
  •    Предмет обладания.

Родительный падеж

абез предлога:

  • Родительный падеж принадлежности;
  • Отсутствие лица (предметатолько в настоящем времени;
  • В сочетании счислительным и в ограниченных конструкциях;
  • Месяц в дате (на вопрос «Какое сегодня числоПервое января.»);

бс предлогом:

  •    Исходный пункт движения (изс);
  •    лицокоторому принадлежит что-либо (у).

Дательный падеж

абез предлога:

  •       адресат действия;
  •   лицо (предмет), о возрасте которого идет речь (только с личными местоимениями);
  •   лицоиспытывающее необходимость в чем-либо (только с личными местоимениями);

бс предлогом:

  •    лицо как цель движения (к);

Винительный падеж

абез предлога:

  •    лицо (предметкакобъект действия;
  •    логический субъект приглаголе звать;

бс предлогом:

  •    направление движения (вна) ;
  •    время (часдень недели) (в).

Творительный падеж

абез предлога:

  •    с глаголом заниматься;
  •    с глаголом знакомить/познакомить;
  •    профессия лица (приглаголе быть);

бс предлогом:

  •    совместность.

Предложный падеж

С предлогом:

  •    объектречимысли;
  •    место (в/на);
  •    средство передвижения (на).

 

Имя прилагательное

Родчисло и падеж имен прилагательныхЗависимость родачисла и падежа прилагательного от существительногоСклонение прилагательных.

Местоимение

Значениепадежные формы изменения и употребление личных местоимений (ятыононаономывыони).

Вопросительные (какойчейсколько?), притяжательные (мойтвой...), указательные (этоттот), возвратное (себяместоимения.

Склонение личныхуказательных и притяжательных местоименийОтличие личных местоимений в падеже местоимений егоееих от притяжательных местоимений егоееих.

Имя числительное

Разряды числительных по значениюколичественные и порядковыеРазряды числительных по строениюпростые и составные.

Обозначение даты (первое марта), возраста (четыре года – пять лет – двадцать один год), времени действия (в шесть часов – в два часа – в час). Числительные внумерации (дом номер два).

Родовые формы и формы числа у числительных (один/одна-одно-однидва-двеи их согласование с существительным.

Глагол

Инфинитив. IиIIспряжение глаголовЛицо и число.

Настоящеебудущее и прошедшее время глагола в изъявительном наклонении.

Возвратные глаголыОсобенности их спряженияГлаголы учить-учитьсяуправление ВинПИ ПредП. (учить – что? – математикуучиться– где? - вшколе).

Глаголы хотетьлюбитьмочьдолжен и их спряжениеСочетание с формами инфинитива (хочу/хочешь/.... /хотят изучать русский языклюблю читать)

Глаголы движенияДвижение пешком и натранспорте (идти-ехать). Движение как однонаправленный процесс (идтиехатьи как процесснаправленный в обе стороны (ходить-ездить). Временные формы глаголов движения.

Категория виданесовершенный и совершенный вид глаголовВидовые пары глаголов (нести-носитьвезти-возить), спряжение и временные формы.

Изъявительное и повелительное наклонения глаголов (общее понятие).

Наречие

Разряды наречийобраза действия (хорошоплохо), места (далекоблизко), времени (утромзимой), меры (много-малоистепени (медленнобыстро). Указательные и вопросительные наречия.

Союзы

Простые сочинительные союзысоединительныепротивительныеразделительные.

Предлоги.

Простые непроизводные предлоги.

Принадлежность предлогов падежам.

Частица

Формообразующие частицы для образования повелительного наклонения (давайдавайте).

1.4. Синтаксис

Словосочетание.

Согласование как тип связи в словосочетанииУправление как тип связи в словосочетанииПримыкание как тип связи в словосочетании.

Простое предложение.

Понятие о субъекте и предикате в предложении.

Способы выражения грамматического субъекта:

·         имя существительноеилиместоимениевформеименительногопадежа (Алинатанцует).

Способывыражениялогическогосубъекта;

·         имя существительное или местоимение в форме винительного падежа (Меня зовут Олег);

·         имя существительное или местоимение в форме родительног опадежа (У меня есть книга). Способы выражения предиката;

·         глаголвизъявительномнаклонении.

Согласование между подлежащим и сказуемым в предложении.

Предложения утвердительные и отрицательные.

Способы выражения лексико-смысловых отношений в предложении:

·         Объектные отношениябеспредложные конструкции (Я читаю книгу.) и предложно-падежные конструкции (Я читаю о России);

·         Атрибутивные отношениясогласованное определение: (красивая девушка);

·         Пространственные отношенияпредложно-падежные конструкции существительныхнаречия (Джон живет в АмерикеНаташа живет далеко);

·         Временные отношениянаречия (Я долго ждала её).

Не вопросительные предложения:

·         Повествовательные и утвердительные (Вчера приехал мой друг.  Андрей смотрит телевизорСегодня тепло.);

·         отрицательные (Гости не пришли).

Вопросительныепредложения (Сколькостоитэтакнига?)

Двухкомпонентные модели (Брат спитПапа-учитель).

Простые предложения с противительным союзома (Это не дома школа).

Обращение и его выражение.

Сложное предложение

Понятие о бессоюзном и союзном (сложносочиненномпредложении (элементарные конструкции).

1.5. Правописание.

Орфография и орфоэпия

Употребление строчной и прописной букв.

Правописание и произношение гласных (безударные гласныепроверяемые и непроверяемые ударениеми согласных в корнях слов.

Правила переноса.

Слитное и раздельное написание не с глаголами.

Употребление ь в падежных формах имен существительных и глаголах.

Правописание предлоговсоюзовчастиц (в объемеустановленном стандартами для данного уровня).

Правописание гласных после шипящих и ц.

Правописание окончаний в именах существительныхприлагательныхнаречиях.

Гласные э и е в начале слова и под ударениемправописание и произношение.

Гласные ы и иправописание и произношение.

Гласные ееюя вначале и в середине словаправописание и произношение.

Произношение слов с разделительным ь.

Произношение твердых и мягкихзвонких и глухих согласныхДвойные согласные.

Произношение сочетания согласных чнчт,  тцтьссчстнзднлнц и др.

Произношение заимствованных слов.

Произношение родительного падежа имен прилагательных.

Ассимилятивное смягчение согласных перед мягкими зубными (стена).

Произношение ш и щ.

 

Пунктуация

Знаки препинания в конце предложения.

Знаки препинания в простом предложении (тире между подлежащим и сказуемымМосква-столица РоссииТбилиси – столица Грузии.).

Знаки препинания в простом предложении с одиночными союзами аноиили.

Знаки препинания при обращении.

Знаки препинания в предложении с однородными членами (простейшие конструкции без обобщающих слов).

Знаки препинания в бессоюзном сложном предложении со значением перечисления.











Ник ქეთი მასწავლებელი зарегистрирован



Комментариев нет:

Отправить комментарий